به وب سایت
کانون عکاسان ایران
خوش آمدید
این سایت با هدف آموزش، ایجاد بستر ارتباطی مناسب میان عکاسان و ارتقاء سطح کیفی علاقه مندان هنر عکاسی فعالیت می نماید.
لطفا با ارسال نظرات ، پیشنهادات و انتقادات خود ما را در این مهم یاری نمایید.

فرازهای فرهنگی

جستجو، دیدن و ادراک سه مرحله رسیدن به بیداری است. دوربین میجوید، ذهن میبیند و قلب ادراک میکند. 

پل مارتین لستر

۳۵ کاری که عکاسان اشتباه انجام می دهند و چگونگی جلوگیری از آن ها(قسمت سوم)

دفعات بازدید: 464

اشتباه بیست و یکم

ریست نکردن دوربین
ساختن یک تنظیمات پیش فرض پرکاربرد که بعد از عکاسی در شرایط مختلف دوربین را به آن ریست کنید، ایده بسیار خوبی است..

به طور مثال، اگر فراموش کنید که جبران نوردهی قبلی را ریست کنید، و مجددا جبران نوردهی بیشتری را اعمال کنید، ممکن است تصاویری که بیش از حد روشن یا تاریک هستند را داشته باشید.
این اتفاق همچنین زمانی رخ می دهد که مد عکاسی یا الگوی نورسنجی را تغییر نداده باشید یا اگر عدد ایزو را روی اعداد بالا باقی گذاشته باشید.

اشتباه بیست و دوم

چک نکردن حافظه و باتری
هر چند وقت یکبار این اتفاق برای شما می افتد که در می یابید تنها فضا برای گرفتن چند عکس دیگر باقی نمانده است؟ پاک کردن عکس های قبلی برای اینکه فضای بیشتری ایجاد کنید، زمانبر و ناخوشایند است.

عادت کنید که هر بار بعد از عکاسی به خانه برمی گردید، عکس های حافظه را بر روی کامپیوتر کپی کرده و آن را فرمت کنید!
اطمینان حاصل کنید که باتری شما شارژ کافی برای عکاسی را دارد. استفاده بیش از حد از Live View، نمایش عکس ها در نمایشگر دوربین و عکاسی در هوای سرد می توانند به طور قابل توجهی باتری و در نتیجه زمان عکاسی شما را کاهش دهند و بهتر است همواره در شرایط مختلف یک باتری اضافه به همراه داشته باشید.

اشتباه بیست و سوم

استفاده نکردن از مُد عکاسی متوالی (continuous)
اگر چه ممکن است فکر کنید که عکاسی بصورت تک عکس (single shot drive mode) برای عکاسی عمومی گزینه بهتری است، اما گزینه های متوالی آهسته (continuous low) و متوالی سریع (continuous high)، نتایج شارپ تر و به موقع تری خواهند داشت.
با عکاسی تک عکس، نه تنها ممکن است به دلیل لرزش حاصل از فشردن دکمه، نتایج ماتی ایجاد شود، بلکه برداشتن دست و فشردن مجدد دکمه شاتر ممکن است باعث شود حتی نقطه فوکوس شما تغییر کند- اگرچه با اعمال تنظیماتی بر روی دوربین، می توان تغییر فوکوس اتوماتیک توسط دکمه شاتر را حذف کرد.

اشتباه بیست و چهارم

استفاده نکردن از ISO اتوماتیک
برخلاف اینکه برخی عکاسان با این بهانه که دوربین حساسیت بیش از حدی را به نسبت شرایط موجود انتخاب می کند، از به کار بردن ISO اتوماتیک اجتناب می کنند، اما این گزینه بسیار کاربردی است.

تنظیمات ISO اتوماتیک را می توان به گونه ای سفارشی سازی کرد که دوربین نتواند حساسیت را بیش از حدی که تعیین میکنید، بالا ببرد. همچنین می توانید کمینه سرعت شاتر را که نیاز دارید تنظیم کنید تا شانس گرفتن عکس های شارپ در حالت دوربین در دست افزایش یابد.

این گزینه همچنین به مُد دستی (Manual mode) انعطاف پذیری می دهد، که این امکان را می دهد تا ترکیبی از دیافراگم و سرعت شاتر مورد نظر را تعیین کنید، سپس دوربین ایزو را تنظیم می کند تا همانطور که نور تغییر می کند، نوردهی سازگاری داشته باشید.

اشتباه بیست و پنجم

استفاده نکردن از تنظیمات کنترل عکس (Picture Control)
تنظیمات Picture Control را برای حالت های مختلف عکاسی بدون تغییر باقی نگذارید. در عکاسی با فرمت خام (RAW) شما قادر خواهید بود تاثیر تنظیمات کنترل عکس را بر روی عکس در حالت Live View یا حالت نمایش عکس ها مشاهده کنید، اما عکس اصلی بدون تغییر باقی خواهد ماند.

این خاصیت به ویژه هنگامی که قصد دارید عکس سیاه و سفید بگیرید، بسیار مفید است: با استفاده از کنترل عکس تک رنگ (Monochrome Picture Control) می توانید حالت سیاه و سفید عکس اصلی خود را مشاهده کنید، در حالیکه عکس خام اصلی بدون تغییر باقی می ماند و اگر مایل باشید، می بایست بعدا در کامپیوتر آن را ویرایش و سیاه و سفید کنید.

اگر با فرمت JPEG عکاسی می کنید، کارکرد این تنظیمات متفاوت خواهد بود؛ به این دلیل که تغییرات بر روی عکس اعمال خواهد شد. اگر تغییراتی که توسط Picture Control اعمال شده است را نمی پسندید می توانید این تغییرات را در نرم افزار فوتوشاپ تصحیح کنید ولی از کیفیت عکستان کاسته خواهد شد.

در هنگام فیلمبرداری HD باید توجه ویژه ای به تنظیمات کنترل عکس داشته باشیم، چرا که هر فریم از ویدئو در واقع یک عکس JPEG است، پس رنگ، کنتراست و شارپ بودن آن ها در هنگام ضبط کردن تعیین می شوند.
فیلمسازان معمولا از تنظیم خنثی (Neutral or Flat) که نتایجی با کنتراست کمتری می دهد که در نرم افزارهای ویرایش فیلم بهتر قابل ویرایش هستند، استفاده می کنند.

اشتباه بیست و ششم

استفاده نکردن از تنظیمات شخصی
برخی از دوربین های دیجیتال DSLR این امکان را به شما می دهند تا تنظیمات شخصی خود (user-settings) را بسازید تا در مواقع لازم با فشردن یک دکمه آن ها را فراخوانی کنید.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در ۹۹ درصد موارد از اولویت دیافراگم استفاده می کنید، احتمالا این گزینه را استفاده نکرده اید؛ اما با این کار یکی از مهمترین و کاربردی ترین امکانات دوربین خود را نادیده گرفته اید.

یک عملکرد پر کاربرد این تنظیمات برای فیلمبرداری است که اجازه می دهد فوکوس اتوماتیک و دیگر تنظیمات کلیدی را بدون رفتن به منو و هر بار تغییر آن هنگام ضبط ویدئو، به راحتی فراخوانی کنید.

اشتباه بیست و هفتم

استفاده نکردن از فاصله کانونی صحیح
با اینکه لنزهای واید (عریض) در مواردی تصاویر بسیار جذابی تولید می کنند، به دلیل اینکه ممکن است نتایج عجیبی تولید کنند، لازم است با احتیاط به کار برده شوند. به ویژه در هنگام عکاسی کلوزآپ پرتره، می توانند باعث اعوجاج در اعضای چهره سوژه شوند. همچنین این نوع لنزها می توانند باعث شوند پس زمینه در تصاویر منظره کوچک و ناچیز به نظر برسند.
ممکن است گاهی اوقات بخواهید پرتره های جالب و خاصی از سوژه هایتان بسازید، ولی به عنوان قانون کلی چیزی نیست که مطلوب همه افراد باشد. برای عکاسی پرتره و هم منظره، بهتر است اندکی فاصله کانونی را افزایش دهید و یا از فاصله دورتری عکاسی کنید.

اشتباه بیست و هشتم

صبر نکردن برای دستیابی به نور مناسب
انتظار برای بهترین نور – از نظر کیفیت، مقدار و جهت – یکی از مهمترین مواردی است که باید رعایت شود، اما در مواردی که لازم است در زمان مفیدمان صرفه جویی کنیم و از شرایط موجود بهترین خروجی را بگیریم.

حتی در اینصورت، تغییرات مختصری در شرایط نوری، می تواند تاثیر زیادی بر روی عکس داشته باشد، پس ارزش دارد که چند دقیقه بیشتر در موقعیت بمانیم تا اطمینان حاصل کنیم که صحنه مهمی را از دست نمی دهیم.

در صورتی که شرایط نوری مناسبی وجود نداشته باشد، می بایست از ابزارهای مختلفی مانند پخش کننده (diffuser) برای نرم کردن نور در عکس های کلوزآپ یا رفلکتور یا بازتاب دهنده یا فلاش تکمیل کننده برای نورپردازی متعادل تر در عکس های پرتره استفاده کنیم.

اشتباه بیست و نهم

استفاده از فلاش در فاصله زیاد
استفاده از دیافراگم باز و افزایش ایزو باعث تقویت سیگنال وارده به سنسور می شود که موجب می شود نور فلاش از فواصل دورتری به سنسور برسد اما این نور جلوه زیبایی نخواهد داشت.

فراتر از این فاصله کاری، فلاش به یک منبع نور نقطه ای تبدیل می شود که در نتیجه سایه های شدید و پدیده قرمزی چشم اتفاق می افتد. یا به سوژه نزدیک تر شوید یا آن را خاموش کنید.

اشتباه سی ام

استفاده نادرست از فیلترها
همه ما می دانیم که بی عیب بودن و تمیز بودن فیلترها چه اهمیتی دارد، اما حتی با کیفیت ترین فیلترها نیز اگر به درستی استفاده نشوند، نتایج مناسبی نخواهند داشت.

اگر از فیلتر پیچی استفاده می کنید، لازم است که در شرایط آفتابی، از یک هود (lens hood – آفتابگیر یا سایبان لنز) مناسب نیز استفاده کنید. در غیر اینصورت این ریسک وجود دارد که بازتاب پرتوهای داخلی باعث کاهش کیفیت عکس شود.

این کار در هنگام استفاده از فیلترهای مربعی مشکل خواهد بود، چرا که به هود خاصی نیاز خواهید داشت.

استفاده از دست یا بدنتان جهت سایه انداختن بر روی لنز نیز می تواند ایده خوبی باشد، اما حتی در این شرایط نیز اگر فیلتر به خوبی نصب نشود، ممکن است به دلیل انعکاس پرتوهای داخلی، هاله هایی در عکستان ایجاد شود.
همواره از نزدیکترین شیار به لنز دوربین استفاده کنید، فراموش کردن این مسئله به ویژه در نور کم و هوای نامساعد ساده تر است.

اشتباه سی و یکم

اشتباه در محل قرار دادن فیلتر کاهنده نور تدریجی
با اینکه فیلتر کاهنده نور تدریجی (ND grad) برای عکس های منظره و دریا و دیگر شرایطی که مرز مشخصی بین آسمان و پیش زمینه وجود دارد، مفید است، استفاده از آنها در حالتی که مشخصه ای از پیش زمینه به آسمان نفوذ کرده است، کمتر کاربرد دارد. به این دلیل که اگر فیلتر را طوری تنظیم کنیم که آسمان را تیره کند، آن مشخصه نیز تیره خواهد شد و توجه بیننده را به استفاده از این فیلتر جلب خواهد کرد.

امکان پیش نمایش عمق میدان (depth of field preview) در دوربین شما، کمک خواهد کرد تا فیلتر را با دقت بیشتری قرار دهید، با کوچکتر شدن قطر دیافراگم، گذار بین تاریکی و روشنایی در فیلتر واضح تر خواهد بود.
با این حال، هنگام مواجهه با صحنه هایی که شامل ساختمان، فانوس دریایی یا صخره هستند، یا از یک فیلتر ND تدریجی ملایم استفاده کنید یا این فیلتر را کنار بگذارید و از براکت گذاری نوردهی (exposure bracketing) استفاده کنید تا بعدا بتوانید عکس ها را در فوتوشاپ ترکیب کنید.

اشتباه سی و دوم

ویرایش نکردن عکس
کمتر اتفاق می افتد که عکس JPEG ای که گرفته می شود، نیازی به ویرایش نداشته باشد. برای اینکه عکس، بهترین حالت خود را داشته باشد، اغلب لازم است Levels را تغییر دهید، هاله های رنگی را تصحیح کنید، آن را شارپ تر کنید و یا برای ترکیب بندی بهتر آن را برش دهید (crop).
اگر به صورت RAW عکاسی کنید، وظیفه پردازش عکس به عهده خود شماست، که باعث می شود زمان بیشتری از شما گرفته شود، ولی در عوض با باکیفیت ترین فایلی که دوربینتان می تواند تولید کند، مواجه خواهید بود و تغییرات شما بر روی عکس اصلی اعمال نخواهد شد.

اشتباه سی و سوم

فراموش کردن مشکلات لنز
اعوجاج در لنز (lens distortion) مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت، بنابراین رفع این مشکل را در هنگام ویرایش در اولویت کار قرار دهید. اگر اعوجاج را رفع نکنید، عکس هایتان شارپ نخواهند شد؛ خطوط عکس، مانند خط افق، صاف دیده نمی شوند و قوس دار می شوند و گوشه های عکس از مرکز آن تیره تر خواهند شد.

شما در داخل دوربین نیز می توانید برخی از این اصلاحات را انجام دهید، مانند کنترل وینیت (Vignette Control) که تاریکی گوشه های عکس را نسبت به مرکز کمتر می کند (معمولا این مشکل لنز های سریع است). اما انجام این تغییرات در کامپیوتر کنترل بهتری را بر روی عکس به شما خواهد داد.

اگر قصد دارید اصلاحات لنز را در کامپیوتر انجام دهید، به خصوص در لنز های واید، ترکیب بندی بازتر یا وایدتری را انتخاب کنید، چرا که انجام این اصلاحات باعث بریده شدن قسمت هایی از لبه های عکس خواهد شد.

اشتباه سی و چهارم

استفاده بیش از حد از نرم افزارهای ویرایش عکس
با اینکه اغلب عکس ها از ویرایش بهره می برند، اما لطافت در ویرایش کلید کار است. تلاش برای بهبود عکس های بیش از حد نوردهی شده یا بیش از حد تاریک باعث می شود ویرایش شما بر روی عکس مشخص شود، همچنین افزایش اشباع رنگ (saturation) و شارپ کردن بیش از حد باعث می شوند عکس هایتان دیجیتالی به نظر برسند.

در مجموع، بهترین عکاسی آنست که جهان را آنگونه که می بینید به تصویر بکشید نه آنگونه که تصور می کنید می خواهد باشد…

اشتباه سی و پنجم

مشاهده نکردن عکس ها در سایز ۱۰۰ درصد
هرگاه که قصد ویرایش عکس هایتان را دارید، در قسمت هایی که نیاز به دقت بیشتری دارید، مانند شارپ کردن، کاهش نویز و پاک کردن لکه های سنسور، زوم کنید و عکس را در حالت ۱۰۰ درصد مشاهده کنید.

در برخی موارد، تغییرات انجام شده تنها زمانی قابل مشاهده است که مقداری بزرگنمایی انجام داده باشید.

همچنین پس از اعمال تغییرات در اشباع رنگ (colour saturation) یا کنتراست عکس، بهتر است بزرگنمایی انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که جزئیات همچنان آشکار هستند و رنگ ها بصورت نرم تغییر می کنند.

 

 

 

 

 

نویسنده مقاله: 
کوروش یزدانی

دیدگاه جدیدی بگذارید