به وب سایت
کانون عکاسان ایران
خوش آمدید
این سایت با هدف آموزش، ایجاد بستر ارتباطی مناسب میان عکاسان و ارتقاء سطح کیفی علاقه مندان هنر عکاسی فعالیت می نماید.
لطفا با ارسال نظرات ، پیشنهادات و انتقادات خود ما را در این مهم یاری نمایید.

فرازهای فرهنگی

عکسی بگیر که هویتت در اون مشخص باشه

بروس گیلدن

۳۷ تمرین عکاسی برای الهام بخشیدن مجدد به شما و پیشرفت در عکاسی(قسمت1)

دفعات بازدید: 372

«5 بله، 5 نه»

اگر به عکاسی خیابانی علاقه مند هستید، اغلب ترس از رد شدن (عدم پذیرش) بدتر از خود رد شدن است.
اگر یک تکلیف ساده برای بالا بردن اعتماد به نفس خود می خواهید، چالش «۵ بله، ۵ نه» را امتحان کنید.
مفهوم آن ساده است: به گروهی از غریبه ها نزدیک شوید و از آنها برای گرفتن پرتره شان اجازه بگیرید. شما باید آنقدر این کار را تکرار کنید تا ۵ نفر به شما «بله» و ۵ نفر «نه» بگویند.

متوجه خواهید شد که گرفتن جواب «نه» سخت تر از «بله» است.
اگر هر ۵ «بله» را دریافت کردید، اما ۵ «نه» را نگرفتید، باید بیرون بروید و عمدا به دنبال ترسناک ترین افرادی بگردید که فکر می کنید به شما جواب «نه» خواهند داد.

هدف:
هدف این تمرین کمک به شما برای روبرو شدن با عدم پذیرش است. در زندگی، عکاسی، و هر چیز دیگری، ما برده ترس هستیم. این کار به شما کمک خواهد کرد تا با ترس خود روبرو شوید.

 

«۱۰ نه»

اگر واقعا از رد شدن می ترسید، این تمرین (نوع دیگری از تمرین ۵ بله/ ۵ نه) را امتحان کنید.
بیرون بروید و سعی کنید ۱۰ نفر را که قبول نمی کنند از آنها عکس بگیرید، به سریع ترین حالت ممکن پیدا کنید.
هدف:
سعی کنید تنها به افرادی نزدیک شوید که فکر می کنید غیر دوستانه به نظر می رسند و به شما جواب «نه» خواهند داد.
بخش خنده دار ماجرا: شما متوجه خواهید شد که اغلب ترسناک ترین افراد و کسانی که بدجنس تر به نظر می رسند، بهترین افراد هستند (و بالعکس).

 

« جبران نوردهی»

من یکی از مخالفان سرسخت عکاسی در مُد «P» (مُد برنامه) هستم. اساسا دوربین دیافراگم/ سرعت شاتر، و همچنین نوردهی را برای شما انتخاب می کند.
اگر می خواهید نوردهی های بهتری در عکس های خود به دست آورید (در مُد P)، جبران نوردهی را امتحان کنید.
از یک نفر بخواهید در نور روشن خورشید بایستد، و یک سری عکس های مختلف (با جبران نوردهی های متفاوت) از او بگیرید:
۰، ۱+، ۲+، ۳+، ۱-، ۲-، ۳-
سپس به صفحه نمایش LCD خود نگاه کنید، و نوردهی هر عکس را ببینید. آنگاه به محیط اطراف خود نگاه کنید – جبران نوردهی های شما چگونه ظاهر عکس های شما را تغییر می دهند؟

در این مورد بیش از حد وسواس به خرج ندهید. کشف کنید که چه جبران نوردهی هایی در تنظیمات مختلف برای دوربین شما خوب عمل می کنند. هر دوربین متفاوت فکر می کند و مُدهای جبران نوردهی متفاوتی دارد. بنابراین به این تمرین به عنوان راهی برای درک بهتر نور، و این که دوربین شما چگونه فکر می کند، نگاه کنید.

هدف:
اگر بیرون واقعا روشن باشد، من معمولا با جبران نوردهی ۱- عکس می گیرم، تا رنگ پوست سوژه ام طبیعی تر به نظر برسد، و سایه ها نیز تیره تر شوند. من عاشق ظاهر دراماتیکی هستم که این جبران نوردهی به عکس های من می دهد.
به علاوه، اگر دارید در سایه عکاسی می کنید، اغلب باید با جبران نوردهی ۱+ عکس بگیرید تا صحنه خود را بهتر روشن کنید.

اما با این حال، با جبران نوردهی های مختلف امتحان کنید، و کشف کنید که چه چیزی برای شما بهتر جواب می دهد.

«1000 عکس در یک روز»

اگر عکاسی هستید که فقط ۲-۱ عکس از یک صحنه می گیرد و بعد از آنجا می روید، این تکلیف را امتحان کنید.
تکلیف: ۱۰۰۰ عکس را تنها در یک روز بگیرید.

هدف:
هدف این تمرین عکاسی این است که یاد بگیرید چطور «با صحنه کار کنید». اگر یک صحنه خوب می بینید، سعی کنید حداقل ۱۰ عکس از آن بگیرید. این کار به شما اجازه خواهد داد تا پرسپکتیوها، زوایا، و لحظات بهتری را ثبت کنید.
من نمی خواهم که همیشه ۱۰۰۰ عکس در هر روز بگیرید. اما این کار ممکن است به شما کمک کند از «بن بست عکاس» بیرون بیایید.
 

 

«ارتباط چشمی/ عدم ارتباط چشمی»

من وقتی در حال عکاسی خیابانی هستم، مطمئن نیستم که یک عکس با ارتباط چشمی بهتر است یا بدون ارتباط چشمی.
راه حل چیست؟ هر دو را امتحان کنم.
اگر دارم به صورت کاندید (بی هوا) عکاسی می کنم، به سوژه ام نزدیک می شوم، و چند عکس می گیرم، تا وقتی که آنها متوجه حضور من بشوند. سپس منتظر می مانم تا به من توجه نشان دهند، و آن وقت زمانی که ارتباط چشمی برقرار کردند، یک عکس می گیرم.

سپس وقتی به خانه می روم، باید تصمیم بگیرم که بین این دو نسخه عکس یکی را انتخاب کنم: یکی با ارتباط چشمی، و دیگری بدون ارتباط چشمی. گاهی اوقات ارتباط چشمی بهتر عمل می کند، گاهی اوقات نه.

هدف:
یک گفته معروف هست که می گوید «چشم ها پنجره های روح اند». به نظر من عکس هایی که ارتباط چشمی دارند به طور کلی برای بیننده مسحور کننده تر، با احساس تر، و قوی تر هستند.

اما در عین حال، گاهی اوقات گرفتن عکس هایی که سوژه مستقیم به دوربین نگاه نمی کند، احساس بهتری به شما می دهد.

من اغلب دوست دارم پرتره های افراد معروف (نقاشی شده) در گذشته را برای الهام گرفتن بررسی کنم. به نقاشی هایی با ارتباط چشمی و بدون ارتباط چشمی نگاه کنید.
 

 

«از سوژه خود بخواهید رو به بالا، پایین، چپ، و راست نگاه کند»

اگر به یک غریبه نزدیک شوید، و برای گرفتن پرتره او اجازه بگیرید (یا اگر در حال عکاسی از یک مدل باشید)، هدایت کردن و دستور دادن به سوژه سخت است.
یک نکته که من یاد گرفتم: از او بخواهید در جهات مختلف نگاه کند.
به عنوان مثال، از مدل خود بخواهید به دوربین نگاه کند، و لبخند نزند. سپس از او بخواهید به بالا، پایین، چپ، و راست نگاه کند.
افراد اغلب یک «طرف بهتر» دارند. نه تنها این، بلکه با نگاه کردن سوژه به سمت بالا و پایین، شما حالت عکس را تغییر می دهید.
زمانی که سوژه شما رو به بالا نگاه می کند، با اعتماد به نفس تر، دلگرم تر، و قدرتمندتر به نظر می رسد.
وقتی سوژه به پایین نگاه می کند، منکوب شده تر، افسرده تر، و منفی تر به نظر می رسد.

نکته دیگر: از سوژه خود بخواهید در حالیکه شما دارید عکس می گیرید به دست های شما نگاه کند. سپس دست خود را حرکت دهید، و ببینید چشم های آنها چطور دست های شما را دنبال می کنند.

هدف:
تغییر موقعیت چشم و سر سوژه شما، احساس عکس را تغییر خواهد داد. با موقعیت های مختلف سر سوژه خود آزمایش کنید، در این صورت عکس های بیشتری خواهید داشت که از بین آنها انتخاب کنید.
 
« تنها از چیزهای روی زمین عکس بگیرید»

وقتی بحث عکاسی به میان می آید، ما اغلب تنها از چیزهایی که در مقابل ما، و همسطح چشم هایمان قرار دارند عکس می گیریم.
با این حال هیچ وقت به پایین، یا بالا نگاه نمی کنیم.
به عنوان یک تکلیف ساده، یک پروژه عکاسی برای فقط عکس گرفتن از چیزهایی که روی زمین است انجام دهید. اگر به اندازه کافی از نزدیک نگاه کنید، سوژه های جالب زیادی پیدا خواهید کرد.
هدف:
دنیا جای غنی و زیبایی برای عکس گرفتن است. گاهی اوقات ما شکایت می کنیم که «هیچ چیزی برای عکاسی وجود ندارد». با این حال در واقعیت، به اندازه کافی دقیق نگاه نمی کنیم.
چشم انداز و دیدگاه خود را تغییر دهید. تنها به جلو نگاه نکنید. به پایین و بالا نگاه کنید. به ترک بین دیوار نگاه کنید. کنجکاو باشید، و پرسپکتیو خود را تغییر دهید.

 

نویسنده مقاله: 
کوروش یزدانی

دیدگاه جدیدی بگذارید