به وب سایت
کانون عکاسان ایران
خوش آمدید
این سایت با هدف آموزش، ایجاد بستر ارتباطی مناسب میان عکاسان و ارتقاء سطح کیفی علاقه مندان هنر عکاسی فعالیت می نماید.
لطفا با ارسال نظرات ، پیشنهادات و انتقادات خود ما را در این مهم یاری نمایید.

فرازهای فرهنگی

عکسی بگیر که هویتت در اون مشخص باشه

بروس گیلدن

۳۷ تمرین عکاسی برای الهام بخشیدن مجدد به شما و پیشرفت در عکاسی(قسمت2)

دفعات بازدید: 304

« حداقل ۱۰ عکس از هر صحنه بگیرید»

من در بالا به این نکته اشاره کردم، اما اشتباهی که ما به عنوان عکاس مرتکب می شویم این است که به راحتی با ۲-۱ عکس راضی می شویم، و می رویم.
مشکلِ تنها ۲-۱ عکس گرفتن (و سپس چک کردن صفحه LCD) این است که نمی توانیم پیشرفت کنیم. وقتی شک دارید، سعی کنید بیش از ۲۵% بیشتر از آنچه که فکر می کنید لازم است، عکس بگیرید.

این کار شما را مجبور خواهد کرد که خلاق تر باشید. شما سعی می کنید از فواصل مختلف (نزدیک، دور) و از زوایای مختلف (چپ، وسط، راست) از صحنه خود عکس بگیرید. همچنین می توانید موقعیت خود (دولا، ایستاده، یا نوک پا) را تغییر دهید.

هدف:
دیدن یک عکس خوب که در لحظه مناسب گرفته شده است، به ندرت اتفاق می افتد. فقط به ۲-۱ عکس رضایت ندهید. «با صحنه کار کنید» و سعی کنید حداقل ۱۰ عکس از هر صحنه بگیرید. آن وقت مرزهای خلاقیت خود را کنار خواهید زد، و شانس بیشتری برای گرفتن یک عکس خوب خواهید داشت.
 
«خودتان را به تنها ۳۶ عکس در یک روز محدود کنید»

برای این تمرین، شما تنها مجاز به گرفتن ۳۶ عکس در یک روز هستید (مقدار یکسان با عکس های یک حلقه فیلم).
این تمرین به شما کمک خواهد کرد تا خویشتن داری را یاد بگیرید. همچنین برخی از تمرین های دیگری که شما را تشویق به گرفتن عکس های بیشتر می کنند را متعادل خواهد کرد.

هدف:
اگر شما تنها می توانستید ۳۶ عکس در یک روز بگیرید، چقدر در مورد عکاسی خود گزینشی تر عمل می کردید؟ چه عکس های اضافی ای را نمی گرفتید؟
من همچنین متوجه شدم که با گرفتن عکس های کمتر، هر صحنه را بیشتر تحسین می کنم.
شما می توانید این تمرین را با یک دوربین دیجیتال، یا با یک دوربین فیلمی انجام دهید.
 

« از یک گوشه خیابان به مدت ۱ ساعت عکس بگیرید»

در عکاسی خیابانی، ما بی صبر و حوصله ایم. به جای چسبیدن به یک منطقه خوب و انتظار برای این که سوژه ها به طرف ما بیایند، در اطراف پرسه می زنیم (اغلب انرژی خود را هدر می دهیم) تا چند عکس خوب پیدا کنیم.
راه حل: یک گوشه جالب خیابان را پیدا کنید، جابجا نشوید، و به مدت یک ساعت از آنجا عکس بگیرید.

هدف:
هدف این تکلیف این است که متوجه شوید پیدا کردن یک صحنه، پس زمینه، یا منطقه خوب، و انتظار برای این که سوژه ها به طرف شما بیایند، می تواند موثرتر باشد.
علاوه بر این، اگر در یک منطقه بمانید، آن منطقه را بهتر خواهید شناخت. رفت و آمد سوژه ها را مشاهده خواهید کرد، و حس یک مکان را بهتر دریافت خواهید کرد. علاوه بر این، در صحنه «نامرئی» تر خواهید بود – مردم شما را نادیده خواهند گرفت.
 

«تمام عکس ها را از حساب شبکه های اجتماعی خود حذف کنید»

یک پاکسازی گاه به گاه برای سلامت جسمی، روحی، و معنوی ما خوب است.

هر از گاهی این کار را امتحان کنید: تمام عکس ها را از شبکه های اجتماعی خود حذف کنید، و از اول شروع کنید.
عکس های اصلی را حذف نکنید. آنها را بر روی هارد دیسک خود نگه دارید، چاپ کنید، یا آرشیو کنید.

با این حال اگر تعداد زیادی عکس در حساب شبکه های اجتماعی خود دارید، یک پاکسازی ۱۰۰% را امتحان کنید. تمام عکس ها را حذف کنید (یا در صورت امکان آنها را خصوصی/آرشیو کنید)، و سپس دوباره از اول شروع کنید.

هدف:
ما اغلب اجازه می دهیم کارهای گذشته، ما را از نوآوری و ایجاد کارهای جدید در آینده بازدارند.
گذشته خود را پاکسازی کنید. و با نیروی تازه شروع کنید.

 

«یک ماه از شبکه های اجتماعی استفاده نکنید»

ما اغلب به عنوان عکاس قربانی کار پر زحمت آپلود دائمی عکس های روزمره در «شبکه های اجتماعی» هستیم، تنها برای این که احساس خوبی پیدا کنیم. ما این کار را برای لایک ها، کامنت ها، و دنبال کنندگان جدید انجام می دهیم. با این حال مثل یک ماده مخدر به شبکه های اجتماعی معتاد می شویم. ما بدون تاکید روزانه افراد دیگر، احساس می کنیم که عکاسی ما بی معنی است.

با این حال عکاسی باید یک پیگیری شخصی باشد. چرا باید به این که دیگران چه فکری در مورد عکس های شما می کنند اهمیت بدهید؟

شما در مورد عکس های خودتان چه احساسی دارید؟

تمام اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی را از گوشی خود حذف کنید (نگران نباشید، می توانید بعد از یک ماه دوباره آنها را نصب کنید). هیچ عکسی آپلود نکنید، به عکس های هیچ کس دیگری نگاه نکنید، و تمام تلاش خود را بکنید که تقلب نکنید.

هدف:
با یک ماه «محروم کردن خود» از شبکه های اجتماعی/اپلیکیشن های اشتراک عکس، حس بهتری از این که چرا عکس می گیرید، پیدا خواهید کرد. و من می توانم تضمین کنم که احساس استرس و اضطراب کمتری برای به روز ماندن در «رقابت شبکه های اجتماعی» خواهید داشت.

 

«به مدت یک سال فقط به صورت سیاه و سفید عکاسی کنید»

ما دنیا را به صورت تک رنگ نمی بینیم. سیاه و سفید یک انتزاع در جهان است. به همین دلیل است که برای افراد معمولی «هنری» تر به نظر می رسد.
با این حال، مدتی طول می کشد تا به چشمان خود یاد دهید دنیا را به صورت تک رنگ ببینند.

بسیاری از عکاسان تمام عمر خود به صورت سیاه و سفید عکس می گیرند، و با این حال هیچ وقت بر آن تسلط پیدا نمی کنند. همچنین من متوجه شده ام که اگر خیلی بین عکاسی سیاه و سفید و رنگی جابجا شوم، هیچ وقت نمی توانم یاد بگیرم چگونه دنیا را واقعا در یکی از این حالات ببینم.

تکلیف این است که به مدت یک سال تمام تنها به صورت سیاه و سفید عکس بگیرید. شما می توانید با یک پیش نمایش سیاه و سفید با فرمت RAW+JPEG عکس بگیرید. و یا می توانید تنها از عکس های JPEG سیاه و سفید استفاده کنید. در غیر این صورت، یک پیش تنظیمات سیاه و سفید ساده به تمام عکس های RAW خود اعمال کنید.

هدف:
چگونه دنیا را به صورت تک رنگ تجسم می کنید؟ من متوجه شده ام که خودم بیشتر به دنبال احساسات، حالات، دود، سایه ها، خطوط، عناصر گرافیکی، و مینیمالیسم (ساده گرایی) هستم.
این امر برای شما متفاوت خواهد بود، اما یاد بگیرید چگونه به صورت تک رنگ ببینید.
 

« به مدت یک سال تنها به صورت رنگی عکس بگیرید»

این تمرین برعکس تمرین قبلی است؛ به مدت یک سال تنها به صورت رنگی عکس بگیرید.
دیدن دنیا به صورت رنگی با دیدن آن به صورت سیاه و سفید متفاوت است.

من شخصا متوجه شده ام که عکاسی رنگی سخت تر از عکاسی سیاه و سفید است. چرا؟ چون رنگ منجر به پیچیدگی بیشتر می شود. شما باید یک صحنه را به خوبی ترکیب بندی و کادربندی کنید، اما در مورد ترکیبات رنگ یک صحنه نیز فکر کنید.
علاوه بر این، رنگ های مختلف حالات و احساسات مختلفی ایجاد می کنند.

استفاده از حالت تک رنگ آسان است چون حواس پرتی ها را کاهش داده و حذف می کند. رنگ پیچیدگی و حواس پرتی بیشتری ایجاد می کند.

من شخصا به اغلب عکاسان توصیه می کنم که قبل از شروع عکاسی رنگی، اول بر حالت تک رنگ تسلط پیدا کنند.

هدف:
عکاسی رنگی همچنین مستلزم این است که نوردهی شما بهتر باشد، و در شرایط روشنایی بهتری عکس بگیرید. برای عکاسی رنگی، سعی کنید در هنگام طلوع و غروب خورشید (ساعت طلایی) عکس بگیرید، یا از یک فلاش استفاده کنید.
به چشمان خود یاد بدهید که نسبت به رنگ های مختلف حساس شوند و با آنها بازی کرده و سرگرم شوند. ببینید چطور می توانید رنگ های مختلف را در یک صحنه با هم ترکیب کنید، چه رنگ های مکمل باشند و چه رنگ های متضاد.

 
« به مدت یک ماه فقط با فرمت JPEG عکس بگیرید»

RAW و پس پردازش یک نعمت و یک بلاست. مشکل این است که بسیاری از ما عکاسان مدرن بیش از حد به تکنیک های پس پردازش فانتزی برای بهبود عکس های (متوسط) خود متکی هستیم.
من خودم در این زمینه خطاکارم – من به عکس هایم HDR اضافه کرده ام، سیاه و سفید با بخش های رنگی (Selective Color)، و وینیت های (Vignettes) شدید اضافه کرده ام، بسیاری از عکس هایم را «بیش از حد پردازش کرده ام» (فکر می کردم که این کار عکس ها را بهتر می کند).

اما مهم نیست شما یک پشکل را چقدر ویرایش و تمیزکاری کنید، چون هنوز هم یک پشکل باقی خواهد ماند.
به مدت یک ماه فقط با فرمت JPEG عکس بگیرید.
اگر واقعا نگران هستید، یک ماه با JPEG+RAW عکس بگیرید (اما فقط از عکس های JPEG استفاده کنید).

هدف:
به این ترتیب شما نمی توانید بر روش های پس پردازش فانتزی برای «نجات» عکس های خود تکیه کنید. یک عکس خوب نباید نیازمند هیچ گونه پس پردازش بیش از حد باشد.

نویسنده مقاله: 
کوروش یزدانی

دیدگاه جدیدی بگذارید