به وب سایت
خوش آمدید
این سایت با هدف آموزش، ایجاد بستر ارتباطی مناسب میان عکاسان و ارتقاء سطح کیفی علاقه مندان هنر عکاسی فعالیت می نماید.
لطفا با ارسال نظرات ، پیشنهادات و انتقادات خود ما را در این مهم یاری نمایید.

فرازهای فرهنگی

جستجو، دیدن و ادراک سه مرحله رسیدن به بیداری است. دوربین میجوید، ذهن میبیند و قلب ادراک میکند. 

پل مارتین لستر

آموزش مبتدیان برای استفاده از نور طبیعی در عکاسی منظره

دفعات بازدید: 18

عکاسی کاملا به نور وابسته است. یک صحنه یکسان با ترکیب بندی یکسان می تواند تحت یک مجموعه شرایط نورپردازی کاملا کسل کننده و تحت یک شرایط دیگر کاملا دراماتیک به نظر برسد. نور خوب تفاوت ایجاد می کند. در این مقاله ۳ ویژگی نور طبیعی را به شما آموزش خواهیم داد تا به عکاسی منظره شما کمک کنیم.

اما آیا این بدین معنی است که چیزی به نام نور بد هم وجود دارد؟ من فکر نمی کنم چنین چیزی وجود داشته باشد. کلید کار این است که بدانید در شرایط نور موجود در هنگام عکاسی چه نوع تصاویری را باید ایجاد کنید.

یک آسمان ابری یک منظره نرم بدون سایه ایجاد می کند.

درک سه ویژگی نور طبیعی به شما کمک خواهد کرد تا از نور به نفع خود استفاده کرده و صرف نظر از شرایطی که مجبورید با آن کار کنید، تصاویر تاثیرگذاری ایجاد کنید.

کیفیت نور

منظور از کیفیت نور، میزان سخت یا نرم بودن آن است.

در هنگام ظهر که خورشید در بالای آسمان قرار دارد و هیچ ابری برای فیلتر کردن نور وجود ندارد، نور سخت است. این نوع نور، شدید و روشن است، اما می تواند سایه های جالب و کنتراست نیز ایجاد کند.

نور شدید بعد از ظهر، سایه دراماتیکی بر روی این تل شنی می افکند و بر شکل آن تاکید می کند.

در یک روز ابری که ابرها نور را پخش کرده و آن را یکنواخت و بدون سایه یا نقاط روشن می کنند، نور نرم است. در سایه هم نور همینطور است.

حتی در یک روز که هیچ ابری وجود ندارد، و خورشید در ارتفاع پایین تری در آسمان قرار دارد، نور از میان جو بیشتری عبور می کند که باعث می شود نرم شود. به همین دلیل است که نور طلایی ابتدا و انتهای روز نرم تر از نور نیمروز است.

رنگ نور

رنگ نور طبیعی خورشید در طول روز تغییر می کند. قبل از طلوع خورشید، زمانی که اولین نور روز در آسمان ظاهر می شود، نور به رنگ آبی سرد است. در زمان طلوع خورشید، نور طلایی است. همانطور که خورشید در آسمان بالاتر می رود، روشن تر شده و مایه (ته) رنگ آن کمتر می شود.

در طول ساعت طلایی، آخرین اشعه های خورشید، یک نور طلایی و گرم بر روی این کاکتوس ها می افکنند.

در پایان روز، عکس این اتفاق می افتد. قبل از غروب آفتاب، زمانی که خورشید پایین بر روی خط افق قرار دارد، شما یک تابش طلایی را خواهید دید. بعد از غروب آفتاب، در هنگام گرگ و میش، نور به رنگ آبی سرد است (ساعت آبی).

هنگامی که خورشید غروب کرد، نور به رنگ آبی سرد در آمد و منظره نرم و بدون سایه شد.

جهت نور

نور جلو (Front light) زمانی است که نور از پشت شما می آید و به طور مستقیم به جلوی سوژه شما می تابد. نور جلو می تواند رنگ ها را بی روح کرده و بافت ها را به حداقل برساند. بنابراین اگر می خواهید از آن استفاده کنید، بهتر است که این کار را زمانی انجام دهید که خورشید در ارتفاع پایین تری قرار دارد، و گرم تر و نرم تر است.

نور جلو به کوه می تابد، اما این یک نور نرم است، چون در ساعت طلایی نیز هست.

نور پشت یا پس زمینه (Backlight ) زمانی است که خورشید به طور مستقیم در جلوی شما و پشت سوژه قرار دارد، و آن را از پشت نورپردازی می کند. من عاشق نور پس زمینه هستم چون کنتراست عمیق بین هایلایت ها (قسمت های روشن) و سایه ها بسیار دراماتیک است.

نور پس زمینه برای ایجاد سلوئیت نیز عالی است، زمانی که شما سوژه هایی با شکل های خوب و قوی دارید.

کاکتوس از پشت روشن می شود و یک سیلوئت جالب در هنگام غروب خورشید ایجاد می کند.

نور کناری یا جانبی (Sidelight) زمانی است که خورشید در کنار شما قرار دارد، و سوژه را از کنار روشن می کند. این نوع نور برای تاکید بر شکل و بافت عالی است.

نور جانبی که بر روی این کاکتوس ساگوارو می تابد، بر شکل و بافت آن تاکید می کند.

چه موقع، چه کاری انجام دهیم…

خب شما چطور از این اطلاعات به نفع خود استفاده می کنید؟ زمانی که بیرون در حال عکاسی هستید، ویژگی های نور موجود را در نظر گرفته و با استفاده از آن تصمیم بگیرید که می خواهید چه نوع عکس هایی ایجاد کنید.

نور شدید بعد از ظهر

خورشید در بالای آسمان قرار دارد، نور بسیار روشن و خشن است و تنها کمی رنگ دارد. این زمان خوبی است که به دنبال سایه بگردید یا در سایه عکاسی کنید.

نور شدید بعد از ظهر می تواند سایه های جالبی ایجاد کند.

یک روز ابری با نور کسل کننده

این نوع نور هنگام ظهر رنگ کمی دارد، اما نرم و بدون سایه است. این نوع نور برای گرفتن عکس های نرم از گل ها، عکس های کلوزآپ با نور یکنواخت، یا عکاسی از آبشارها که در آن نور مستقیم باعث ایجاد نقاط روشن ناخوشایند می شود، عالی است.

اگر ابرها در آسمان نوعی بافت دارند، خوب است. اما اگر آسمان سفید خالص است، آن را از کادر حذف کنید.

آبشارها سوژه ای عالی برای یک روز ابری هستند.

ساعت طلایی

در ساعت طلایی خورشید در پایین آسمان قرار دارد و نور گرم و نرم زیبایی ایجاد می کند، بنابراین در این شرایط احتمال اشتباه بسیار کم است. به جهت نور فکر کنید. نور جلو یک تابش گرم بر روی ساختمان ها و کوه ها ایجاد می کند، نور جانبی بر شکل تپه ها تاکید می کند، نور پس زمینه سیلوئت های دراماتیک ایجاد می کند و شما می توانید با استفاده از یک دیافراگم کوچک از خورشید نیمه پنهان در پشت ابرها عکس بگیرید.

آخرین نور روز یک درخشش طلایی بر روی لبه دره (کانیون) ایجاد می کند.

ساعت آبی

خورشید زیر خط افق قرار دارد و یک نور نرم، یکنواخت و سرد به شما می دهد. جهت نور در اینجا اهمیت ندارد. اگر هر گونه المان متحرک مانند آب یا ابر دارید، برای تاکید بر احساس نرمی، این نوع نور را با یک نوردهی طولانی ترکیب کنید. برای جلوه بیشتر، نور گرگ و میش را با نورهای شهری ترکیب کنید.

لنزک: برای آموزش نوردهی طولانی، کتاب « اهسته » را مطالعه نمایید.

در طول این ۱۵ ثانیه نوردهی تقریبا هیچ نوری در آسمان وجود نداشت.

نویسنده مقاله: 
نویسنده: آن مک کینل (Anne McKinnell

دیدگاه جدیدی بگذارید