به وب سایت
کانون عکاسان ایران
خوش آمدید
این سایت با هدف آموزش، ایجاد بستر ارتباطی مناسب میان عکاسان و ارتقاء سطح کیفی علاقه مندان هنر عکاسی فعالیت می نماید.
لطفا با ارسال نظرات ، پیشنهادات و انتقادات خود ما را در این مهم یاری نمایید.

فرازهای فرهنگی

بسیاری از مردم نگاه می کنند ولی عده کمی از آنها میبینند .

آندره کرتز

عکاسی جدایی نادر از سیمین کار سختی بود

دفعات بازدید: 685

سه شنبه ، 27 تیر 1391

نشست عکاسی سینمایی با حضور حبیب مجیدی عکاس فیلم جدایی نادر از سیمن برگزار شد . در این نشست که در محیط صمیمانه و با پرسش و پاسخ همراه بود .

مجیدی  فارغ التحصیل  سینما از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران است نحوه عکاسی سینمایی و تجربیات خود را در این عرصه بیان و در اختیار علاقمندان حاضر در نشست قرار داد .

به گزارش روابط عمومی کانون عکاسان ایران مجیدی پس از توضیحاتی در مورد تعریف عکاسی فیلم و اشاره به کاربردهای وسیع عکس فیلم و شیوه و سبک کار خود گفت :
در مورد فیلم جدایی نادر از سیمین آقای فرهادی در گفته هاشون اشاره کرده اند که آثارشان را بر اساس یکسری تصاویر که در ذهن دارند می سازند . برای مثال تصویر یک زن و مردی که روبروی یک قاضی نشسته اند یا تصویر مردی که پدر پیرش را استحمام می کند ...
به نظر من باید فیلمنامه را خواند با آن ارتباط برقرار کرد و با آن زندگی کرد . می بایست بدانیم که شخصیت درون فیلم چه ویژگی هایی دارد و با چه چالشهایی مواجه است . عکس فیلم از نظر من تکرار دقیق و مو به موی پلانهای فیلم نیست و حاوی نگاه خاص عکاس به فیلم است مثلا در فیلم من و زیبا سعی کردم در شاخه ای از عکس ها نوعی یگانگی بین کاراکتر و فضای پیرامونش بوجود بیاید چون به نظرم می رسید که شخصیت موسی (با بازی پرویز پرستویی) با ارتباط حسی که به اسبش داره ارتباط دو سویه با محیطش داره و سرنوشت تراژیکی که برای اسب پیرش مشاهده می کنه در انتظار خودش می بینه پس وقتی یک تک درخت کهنسال در پس زمینه عکسم می گذارم برای القای این کهنسالی و کهولت و ارتباط عمیق بین موسی اسبش است ....
داستان عکاسی فیلم جدایی نادر از سیمین از آنجا شروع شد که پس از عکاسی جلسات متعدد تست گریم و ... به همراه آقای فرهادی و چند نفر از عوامل فیلم روز قبل از فیلمبرداری به لوکیشن اصلی فیلم رفتم . در آنروزها فیلمنامه را خوانده بودم و راستش دچار یک واهمه و نگرانی شده بودم که برای این فیلم چه تدبیر و ایده های بصری می تونم داشته باشم بخصوص که آقای فرهادی کارگردان بسیار بزرگیست و مسئولیت سنگینی احساس می کردم به نظرم می رسید اگر به خوبی از عهده عکاسی این فیلم برنیایم اول از همه به خودم و این فیلم خیانت کردم .
آقای فرهادی در لوکیشن به من گفت حبیب این لوکیشن ما است بگرد پیدا کن که باید چیکار کنی، اولین چیزی که منو درگیر خودش کرد پرده های کرکره ای بود وقتی با اصغر فرهادی کار می کنی باید بدونی که هیچ چیز در فیلم های ایشون اتفاقی نیست راجع به همه صحنه ها و چیدمان ها فکر شده و ازشون استفاده خواهد شد .
لوکیشن اصلی فیلم سالها بود که خالی از سکنه و تخلیه بود پس تمام طراحی و چیدمان طراح صحنه خوب فیلم کیوان مقدم با مشورت اقای فرهادی و تمام اکسسوار ها ( وسایل و اثاثیه که در صحنه و دکور مورد استفاده قرار می گیرد) و تغییراتی که در معماری و طراحی داخلی لوکیشن انجام شده بود با فکر صورت گرفته بود . به عنوان مثال در سبز رنگ با شیشه های راه راه آپارتمان نادر اصلا وجود نداشت و ان را برای این فیلم نصب کردند و من فهمیدم که فرهادی با این در کار داره درگیر کرکره ها و شیشه های خانه شدم  پس دوباره فیلمنامه رو خوندم و یاد فیلم شهر زیبا (دومین اثر سینمایی اصغر فرهادی) افتادم، این فیلم هم من عکاسی کردم . در شهر زیبا هر وقت قصه می خواست گره اش باز بشه و یک جایی ادم ها به تفاهم برسن اما این اتفاق نمی افتاد و گره همچنان بسته می موند یک قطار از روی ریل رد می شد . این یک استفاده زیبایی شناسانه بود در اون کار . در جدایی نادر از سیمین شیشه ها یک کار کرد خاصی داره و من هم بعنوان عکاس به عنوان یک محور از این انعکاسات در عکس هایم استفاده کردم ...
در مورد عکس معروف پیمان معادی (نقش نادر) که در پشت انعکاسات کرکره ای قرار داره خیلی از همکارانم به من می گفتند چرا زرده !؟ در وایت بالانس اشتباه کردی !؟ تعجب می کردم اون رنگ چیزی نبود جز تمهیدات نوری و رنگی. جدایی نادر از سیمین یک نورپردازی به ظاهر ساده و غیر خود نمایانه! اما هوشمندانه دارد که در خدمت مفاهیم و ساختار فیلمنامه است و حاصل کار محمود کلاری مدیر فیمبرداری این فیلم است.
یکی دیگر از مواردی که برای خودم محور قرار دادم این بود که ما عادت داریم در تصاویر هر چه در جلوی تصویر هست واضح و هرچه در بکگراند و زمینه است خارج از فوکاس و غیر واضح باشد و من در این فیلم بر عکس کار کردم تا حس آشفتگی و جداماندگی شخصیت ها را در میان اشکال و صور غیر واضح جلوی تصویر انتقال بدهم .

در این نوع فیلم ها نمی شود صحنه برای عکاس تکرار شود و من گاهی با هماهنگی صدابردار پرتجربه فیلم که با صدای شاترم در کارش خللی وارد نکنم عکاسی می کردم .
گاهی فقط و فقط یکبار و یک فریم فرصت عکاسی هست .
عکاسی جدایی نادر از سیمین واقعاً کار سختی بود عمده لوکیشن فیلم فضای داخلی کوچک و فشرده بود و میزانسن ها بسیار دقیق و پیچیده و پر تحرک . اصولا کار کردن با آقای فرهادی سخت اما بسیار بسیار لذت بخش است و ایشان آنقدر با هوش و دانا و دقیق هستند که احتیاج به توضیح موردی در عکس ها به ایشان نبود و برای نوع انتشار عکس ها و گزینش انها برای انتشار برنامه و فکر داشتیم .
من معتقدم بعضی از عکس های هر فیلم مناسب انتشار در زمان تولید فیلم و قبل از اکران است و باید کنجکاوی در مورد اون فیلم را افزایش بده و بعضی از عکس ها باید در زمان اکران فیلم منتشر بشه و تعدادی از عکس ها حتی بعد از اکران فیلم باید منتشر بشه تا لذت تماشای اون فیلم را امتداد بدهد .
باید متذکر شوم که عکاس فیلم باید خود سینما و تکنیک ها و اصول و قواعد آن را خوب بشناسد . و عکاس باید با تمام عوامل فیلم همراه باشد .
عکاسی فیلم کمتر در مورد تکنیک و بیشتر در مورد راهیست برای دیدن !

در این نشست که با حضور سید مهدی تقوی  مدیریت محترم شرکت رنگ سیستم برگزار شد با استقبال گسترده علاقمندان همراه بود .

در پایان از طرف شرکت رنگ سیستم و به رسم یاد بود کتاب  مجموعه عکس دومین نمایشگاه سالانه عکس سینمای ایران به حاضران اهدا گردید .

عکس ها حاصل تلاش الهام عبدلی است .