به وب سایت
کانون عکاسان ایران
خوش آمدید
این سایت با هدف آموزش، ایجاد بستر ارتباطی مناسب میان عکاسان و ارتقاء سطح کیفی علاقه مندان هنر عکاسی فعالیت می نماید.
لطفا با ارسال نظرات ، پیشنهادات و انتقادات خود ما را در این مهم یاری نمایید.

فرازهای فرهنگی

چشم پنجره ایست به روح . طوری عکاسی کنید تا نگاه بیننده با نگاه سوژه عکاسی در ارتباط قرار بگیره .

گزارش تصویری رونمایی از کتاب بوطیقای عکاسی

دفعات بازدید: 1,144

دوشنبه ، 27 شهریور 1391

به گزارش روابط عمومی کانون عکاسان ایران رونمایی از کتاب بوطیقای عکاسی اثر داریوش محمدخانی به همراه نسخه ترجمه شده به زبان انگلیسی آن در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

در این جلسه که با حضور افشین بختیار، حسین چنانی زاده، حسن غفاری، مسعود امیرلوئی و کوروش یزدانی برگزار شد. علیرضا عیسوی از اعضاء کانون به معرفی داریوش محمدخانی و برنامه های کانون در شش ماهه نخست امسال پرداخت.

سپس کوروش یزدانی درباره کتاب بوطیقای عکاسی گفت: جامعه حال حاضر عکاسی دچار سردگمی  و تقلید از غرب است این در حالی است که ما ایرانی هستیم و دارای هویت با عظمتی هستیم. ما میراث گذشتگان را داریم برای دانستن این مطلب که نقد باید چگونه باشد می بایست ابتدا وضعیت امروز عکاسی را مرور کنیم باید بدانیم که تصویب قانون کپی رایت و نقد منصفانه دو اصل در عکاسی است که در جامعه عکاسی ما این دو اصل وجود ندارد و این خلاء به خوبی احساس می شود.

بوطیقای عکاسی داریوش محمدخانی به زبانی شیوا و رسا پس از چندین سال از پیدایش عکاسی در ایران توانسته نقد عکس و تفسیر عکس را به مخاطب عرضه کند. ما می بایست به دنبال تفکر ایرانی در عکاسی کشور باشیم نه به دنبال ترجمه آثار غربی مگر ما داریم یک نرم افزار ارائه می کنیم که به دنبال ترجمه دستور العمل استفاده از آن هستیم.

سپس حسن غفاری از دوستان و همکلاسی های داریوش محمدخانی به بررسی کتاب پرداخت و گفت: عکاسی در کشور ما از بالا به پایین آمده است ابتدا شاهان یاد گرفته اند سپس به عامه مردم رسیده پس نقد مانند تقلید شده و مانند ناصرالدین شاه که پایین عکسهایش می نوشت مردم هم به تقلید می نوشتند اما نه به جز آنچه شاه می پسندید. برای ارائه آثار نیاز به نقد داریم نیاز به نقدی که منتقد آن سواد لازم را داشته باشد. نوشتن شرح و نقد روی عکس در بین عکاسان ایرانی رواج ندارد ولی در دنیا حتی در نمایشگاه ها در زیر عکس ها شرح می نویسند. غفاری در ادامه به صورت موشکافانه و ماهرانه ای قسمت هایی از کتاب را برای حاضران خواند و درباره هر قسمت صحبت کرد در آخر گفت: به هر منتقدی هم نقد وارد است و من هم به داریوش محمدخانی این نقد را دارم که چرا در کتابش از عکس های عکاسان ایرانی و جدید استفاده نکرد و باز هم به عکس های دیگر کشور ها رجوع کرد.

افشین بختیار دیگر عکاس بنامی بود که درباره کتاب داریوش محمدخانی صحبت کرد و گفت: من آقای محمدخانی را از خیلی قبل می شناسم و نقد هم بلد نیستم اما داریوش محمدخانی به خاطر نگاشتن این کتاب زحمات زیادی را کشیده که من درک می کنم چون خود کتاب های متعددی دارم و دردسر های آن را می دانم. بختیار افزود من با این کانون آشنا هستم و کار آنها را بسیار می پسندم کارکردشان موفقیت آمیز است و ستودنی است.

حسین چنانی زاده پس از صجبت های دیگران به مسائل نقد در عکاسی پرداخت و گفت: داریوش محمدخانی در زندگی انسان سخت کوشی است و اگر کاری را شروع کند حتما به انتها می رساند و نگاشتن این کتاب  یک کار بزرگ بود.

در پایان داریوش محمدخانی از مشکلات عدیده چاپ این کتاب صحبت کرد و از ترجمه کتابش به دو زبان فرانسه و عربی خبر داد. و در پاسخ به نقد حسن غفاری گفت: من به دنبال بین المللی کردن کتاب بودم که به سه زبان دیگر هم انتشار یافت در ضمن به دنبال گرفتن عکس های عکاسان  بنام بودم اما به هر کدام از آنها گفتم در جوابم گفتند: ما عکاسیم خواهشاْ عکس ما را خراب نکن.